DEN HAAG - De politie heeft op vrijdag 11 december twee verdachten van 17 en 19 jaar uit Den Haag aangehouden in een onderzoek naar phishing en oplichting. Begin dit jaar werd het onderzoek gestart nadat uit informatie bleek dat één van de verdachten zich vermoedelijk bezighield met phishing en oplichting via Marktplaats.

Dit onderzoek resulteerde vrijdag in deze twee aanhoudingen. In het onderzoek kwam naar voren dat de verdachten zich op grote schaal bezighielden met phishing op allerlei manieren. Zowel de ‘vriend-in-nood’ methode via WhatsApp, als phishing en smishing, een methode waarbij de slachtoffers een bericht kregen dat zij nog verzendkosten moesten betalen voor een pakketje. Ook de zogenaamde ‘spoofing’ methode is door de verdachten gebruikt waarbij zij zich uitgaven als iemand van de bank waarbij de slachtoffers het geld moesten overmaken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’.

Na de aanhoudingen zijn er op twee locaties in Den Haag doorzoekingen verricht door de rechter-commissaris waarbij onder andere tientallen gegevensdragers, contant geld en een auto in beslag zijn genomen. De 17-jarige verdachte is na verhoor in vrijheid gesteld. Hij blijft wel verdachte. De hoofdverdachte wordt dinsdag 15 december voorgeleid aan de rechter-commissaris. De politie sluit meerdere aanhoudingen niet uit.

Wat is vriend-in-noodfraude?
Vriend-in-noodfraude is een vorm van fraude waarbij een oplichter zich voordoet als vriend of bekende. Slachtoffers worden benaderd met een vraag (snel) geld over te maken. Vaak gebeurt dat via WhatsApp maar het kan ook via andere online platformen gebeuren

.Hoe kan ik voorkomen dat ik slachtoffer word?
- Scherm uw gegevens zoveel mogelijk af op sociale media.
- Wees kritisch op het invullen van online formulieren en het delen van persoonlijke gegevens. Zo voorkomt u dat uw gegevens in verkeerde handen vallen.
- Onthoud altijd: appt een bekende u met het verzoek om geld over te maken? Betaal nooit voordat u diegene hebt gebeld of fysiek hebt gesproken.

Wat is spoofing?
Bij ‘spoofing’ of bankhelpdeskfraude belt een oplichter belt met een vals nummer naar het slachtoffer en doet zich voor als medewerker van de bank. Door een truc lijkt het in het scherm van uw telefoon alsof uw bank belt.

Wat kan u doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van bankhelpdeskfraude?
Verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank. Dan kan men de bank zelf terugbellen, wachten totdat ze iemand aan de lijn hebben en vragen of het klopt wat is verteld en wat werd gevraagd te doen. Ook kan men altijd het bankkantoor bezoeken en de ervaring delen.

Laat een ‘bankmedewerker’ nooit geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de nepbankmedewerker dat vraagt. De bank zal namelijk nooit vragen om het eigen geld naar een andere rekening over te maken.