DEN HAAG - De Noorderlichtexpedities van rederij Hurtigruten gaan dit weekend van start. De MS Maud vertrekt binnenkort vanuit Londen om koers te zetten naar het noorden van Scandinavië en zal onderweg voor het eerst ook aanmeren in de haven van Seaport The Hague-Scheveningen.

Het schip de MS Maud – uit 2003 en met een capaciteit van 530 passagiers – komt zondagochtend 1 oktober aan in Scheveningen waar het zal worden verwelkomt door onder andere de havenmeester. Hierbij wachten de opvarenden een ceremonieel ontvangst waarbij een plaquette wordt geschonken aan de kapitein van de MS Maud.

Vissersgemeenschap

Na een ochtend in Den Haag, gaat de vaart verder richting Noorwegen om uiteindelijk boven de poolcirkel uit te komen. Plaatsen zoals de Lofoten-eilanden, Narvik, Tromsø en Alta worden daarbij bezocht. De expeditie die dit weekend aanmeert in Den Haag is de eerste uit een serie van zes reizen die plaatsvinden in oktober, november en december 2023.

Hurtigruten besloot om dit jaar voor het eerst ook Den Haag in de route op te nemen om gasten een unieke ervaring te bieden die niet mogelijk is met grotere cruisemaatschappijen. "Bovendien is Scheveningen ook een vissersgemeenschap en verbonden met enkele van de andere bestemmingen die we langs de Noorse kust aandoen", zegt een woordvoerder van Hurtigruten.

Iconisch

Hurtigruten is een iconische rederij uit Noorwegen die in 1893 werd opgericht als veer- en transportdienst. Het speelt tot op de dag van vandaag een belangrijke rol voor dorpen aan de Noorse kust door die te voorzien van een betrouwbare vervoersdienst voor goederen en personen.

Daarnaast is Hurtigruten Expeditions expert op het gebied van expedities en biedt het meeslepende expeditie-cruises aan op kleine schepen. Qua capaciteit is het de grootste exploitant van expeditie-cruises met ruim 250 bestemmingen in meer dan 30 landen. "We hebben 125 jaar zeemanschapservaring met zeilen de meest uitdagende zeeën ter wereld."

Duurzaam

Hurtigruten is vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid. Zo varen de schepen sinds 2008 niet meer op zware stookolie, is er sinds 2018 een verbod op plastic voor eenmalig gebruik en heeft Hurtigruten sinds 2019 het eerste hybride cruiseschip ter wereld in gebruik genomen, de MS Roald Amundsen.

Thema's zoals wetenschap, leren, geschiedenis en cultuur staan dan ook centraal tijdens de expedities. "Onze reizen zijn diep geworteld in wetenschappelijk onderzoek. Lezingen en duurzaam reizen vormen de kern van de ervaring."