Als het aan onze zoekgeschiedenis ligt, schenken we deze zomer het liefst een Espresso Martini in. Of twee. Uit een analyse van zoekdata door Seeders blijkt dat deze cocktail aan een indrukwekkende opmars bezig is. In juli 2025 werd er bijna 24.500 keer op gezocht – een stijging van maar liefst +22,85% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.


En dat terwijl de altijd populaire Aperol Spritz deze zomer juist flink aan glans verliest. De oranje klassieker is nog steeds goed voor hoge jaargemiddelden, maar wordt deze zomer opvallend minder vaak opgezocht dan een jaar geleden: een daling van 11%.

Pornstar Martini stevig aan top

Uit de zoekdata-analyse blijkt dat Nederlanders steeds vaker naar cocktails zoeken. Met een indrukwekkend gemiddeld zoekvolume van 43.000 per maand blijft de Pornstar Martini stevig aan kop als meest gezochte cocktail. Deze fruitige en feestelijke cocktail met passievrucht en vanillewodka is al jaren een vaste waarde op cocktailkaarten, en blijkbaar ook in de Google-zoekbalk.

Dit zijn de tien populairste cocktails van 2025, op basis van het zoekvolume over de afgelopen 12 maanden:

1. Pornstar Martini
2. Aperol Spritz
3. Espresso Martini
4. Moscow Mule
5. Mimosa
6. Scroppino
7. Negroni
8. Piña Colada
9. Sex on the Beach
10. Mojito

Cocktailtrends zomer 2025

Een blik op de zoektrends in juli 2025 toont aan welke cocktails deze zomer echt in opkomst zijn. Door de zoekvolumes van juli 2025 te vergelijken met die van het vorige jaar, zien we enkele interessante verschuivingen.

  • De Espresso Martini (+22,85%) is dit jaar flink in opkomst, en ook de Mimosa (+22,18%) en Scroppino (+11,72%) winnen steeds meer aan populariteit.
  • De Negroni (+10,66%) blijft ook populair, evenals de Pina Colada (+7,01%), die onmiskenbaar een zomerfavoriet blijft.

Maar niet alle klassiekers blijven aan de top. De Aperol Spritz (-11,42%) en Mojito (-2,32%) verliezen wat van hun aantrekkingskracht. Misschien tijd om iets nieuws te proberen?

Bekijk de gehele analyse en de nieuwste zomercocktail mét recept hier.