SCHEVENINGEN - "Psst, hé schatje", een theatrale route die bezoekers meeneemt in de realiteit van seksuele straatintimidatie in de openbare ruimte, staat vanaf 2 tot en met 6 juli op de boulevard in Schevening. Deze unieke installatie, gemaakt door Lous van Noordwijk in samenwerking met Theater Ins Blau, is ontworpen om bewustwording rondom seksuele straatintimidatie te creëren.

Voel (zelf) de impact van seksuele straatintimidatie

‘Psst, hé schatje’ maakt impact! Het is een route waarin de bezoeker individueel door gangen en kamers loopt. Door middel van acteurs, audio en informatie over het onderwerp, ervaart de bezoeker seksuele straatintimidatie. De veiligheid van bezoekers wordt gewaarborgd door experts. Nadat bezoekers de route hebben ervaren komt men samen met de aanwezige experts om een mogelijk antwoord te vinden op de volgende vraag: “Hoe draag je bij aan een veilige openbare ruimte voor iedereen?” Tijdens het gesprek worden tips gedeeld zodat iedere bezoeker ‘Psst, hé schatje’ verlaat met kennis en vertrouwen om een ander te helpen, mocht een soortgelijke situatie zich in de toekomst voordoen.

"Ongemakkelijk en ondanks dat je weet dat het niet echt is, weet je niet hoe ermee om te gaan. Ik werd zelfs een beetje emotioneel.” Bezoeker Mika 18 jaar

Een maatschappelijk probleem

Uit cijfers van het CBS blijkt dat twee op de drie vrouwen tussen de 12 en 25 jaar lastig worden gevallen op straat. Seksuele straatintimidatie heeft een enorme impact op de slachtoffers, vaak zonder dat de plegers zich hiervan bewust zijn. In hun beleving gaat het vooral om onderling stoer doen of het geven van een compliment. Met "Psst, hé schatje" willen de makers dit onderwerp bespreekbaar maken door bezoekers te laten ervaren wat voor impact seksuele straatintimidatie heeft op slachtoffers.

Speeldata en locatie voor bezoekers

De installatie staat in Scheveningen op de boulevard, ter hoogte van het Kurhaus, en is gratis te bezoeken van 2 t/m 6 juli 2025. De installatie kan worden bezocht op: 14.00 - 17.00 uur en 18.00 - 20.30 uur. Het doel is om zo veel mogelijk bezoekers "Psst, hé schatje" te laten ervaren, om zo de bewustwording omtrent dit onderwerp te vergroten.