DEN HAAG - Het team van de speciaalzaak Bloem & Kado Ypenburg in ’s Gravenhage heeft afgelopen zomer het tienjarig bestaan omlijst met het internationaal behaalde keurmerk Sustainable Florist ofwel Barometer Duurzame Bloemist. Het certificaat met de zilveren status kwam precies binnen op de dag dat de winkel tien jaar bestond, aldus eigenaar en bloembinder Connie de Vette.


Een gecertificeerd duurzame bloemist neemt structureel sociale verantwoording en milieuverantwoording binnen de bedrijfsvoering en bij de inkoop van bloemen en planten. De term duurzaam is volgens Connie wel een beetje misplaatst. “Ik noem het liever bewustwording. Als klant krijg je automatisch de associatie dat het ‘duur’ is, terwijl rekening is gehouden met het milieu. Bewust is beter. Het gaat erom dat je verstandig omgaat met producten en diensten of kijkt hoe je deze gebruikt.”

Het inkooppercentage verantwoordere bloemen en planten bij Bloem & Kado Ypenburg is minimaal 35 procent. Connie vindt het belangrijk niet te hoeven inboeten op het assortiment. “Ik heb een heel breed assortiment met aparte bloemen en dat wil ik zo behouden.” Toch kan het verantwoordere aanbod nog verbeteren. “Ik weet dat kwekers veel moeten doen en dat de regels steeds strenger worden, maar andere gevoerde keurmerken als EKO/Biologisch en On the way to Planetproof zijn bijna niet te verkrijgen.”

De bloemiste is ook kritisch op keurmerken die behaald moeten worden. “Eigenlijk is het dubbel, je betaalt voor het houden van een keurmerk terwijl bewustwording vanzelfsprekend moet zijn. Hetzelfde geldt voor kwekers die met deze beoordelingssystemen werken”, zegt Connie. Met keurmerken kan wel het kaf van het koren gescheiden worden. Het MPS-A(+) label dat ze veelal inkoopt, is hiervan het voorbeeld. Respectievelijk zijn MPS-A+ en A het meest verantwoord, erna volgen MPS-B, C en D. Daarnaast doet ze zo min mogelijk met geïmporteerde bloemen en koopt ze bewust bloemen van het seizoen en Hollandse kwaliteit rozen.

Veel zaken in de winkel had ze al op orde, zoals de LED-verlichting, een groene stroomleverancier en de afvalscheiding. Een paar kleine zaken moest ze aanpassen, zoals de schoonmaakmiddelen en voedingszakjes voor de bloemen. “Toch begint bewustwording bij de consument en zakelijke klanten die bewust willen inkopen. Je moet nadenken wat je doet met de natuur en met elkaar kunnen we de wereld een beetje beter maken.”

Bezoekadres:
Bloem & Kado Ypenburg
Oude Kustlijn 94
2496 SJ ’s-Gravenhage
www.bloem-en-kado.nl