Extra ontwikkelkansen voor kinderen die buiten de boot vallen
De pilot startte in 2023 met steun van de gemeente Den Haag, binnen het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Dit programma bood gemeenten tijdelijk middelen om samen met scholen en kinderopvangorganisaties, de ontwikkeling van kinderen te stimuleren na de coronaperiode. Dak en 2Samen grepen die kans aan om een uniek project te starten voor kinderen van de buitenschoolse opvang (BSO), van wie de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dankzij de subsidie konden juist deze kinderen twee dagdelen per week naar de BSO komen en meedoen aan activiteiten gericht op sociale, emotionele en fysieke groei.
De gemeente Den Haag heeft ons vanaf het begin gesteund en kijkt net als wij met veel waardering terug op deze aanpak. Doordat de tijdelijke NPO-middelen vanuit het Rijk zijn stopgezet, kon de subsidie helaas niet op dezelfde schaal worden voortgezet. De gemeente neemt de uitkomsten van het actieonderzoek, inclusief de succesfactoren en knelpunten, mee in het vervolgbeleid.
Leon van Heijningen, adviseur kwaliteit bij Dak kindercentra: “Het was twee jaar lang ontzettend leuk en waardevol. Ouders waren blij, kinderen genoten en wij zijn trots dat we de ministeries mochten uitnodigen om dit van dichtbij te komen bekijken.”
In totaal deden bij Dak kindercentra en 2Samen 25 kinderen mee aan de pilot. De groepen werden bewust gemengd met de reguliere BSO-kinderen, zodat ieder kind kon meedoen en er sprake was van echte inclusie. “We zagen kinderen groeien in zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Ze straalden van plezier!” Vertellen Jolanda Hürrelbrinck en Kailash Soeratram, unitmanagers van Dak kindercentra.
Activiteiten met betekenis
Tijdens de pilot werkten de pedagogisch professionals van Dak en 2Samen nauw samen met het activiteitenteam en de basisschool. De kinderen volgden lessen als kickboksen, taekwondo, koken, kunst en muziek maar ook rustigere activiteiten zoals samen lezen of spelletjes spelen.
Cindy Dominicus, unitmanager van Kinderopvang 2Samen: “De activiteiten waren bedoeld als middel. Het doel van deze pilot was veel meer dan dat, kinderen konden zich ontplooien, maakten vriendjes en leerden omgaan met elkaar. Samen eten, sporten, spelen, daar draaide het om.” De effecten bleven niet onopgemerkt. “Kinderen die eerst wat verlegen waren, durfden ineens meer mee te doen. Dat is prachtig om te zien.”
Samenwerking als succesfactor
Tijdens het werkbezoek kregen de beleidsmedewerkers van de ministeries een rondleiding door het kinderdagverblijf en de BSO en gingen zij in gesprek met pedagogisch professionals, unitmanagers, regiomanagers, teamleider activiteiten en de schooldirectie. Er werd uitgebreid stilgestaan bij de samenwerking tussen opvang en onderwijs.
“De lijnen waren kort: de pedagogisch professionals, de school en de ouders trokken samen op,” zegt Lotte Buck, locatiecoördinator van 2Samen. “Zo konden we precies bieden wat elk kind nodig had.”“En in de klas zagen we dat kinderen rustiger werden, beter samenwerkten en meer zelfvertrouwen kregen. De verbinding tussen school en BSO werkte écht door.” Vertelt Anne Bos, directeur van de school.
Hoewel de subsidieperiode inmiddels is afgerond, zetten Dak en 2Samen de aanpak voort in aangepaste vorm. Tijdens schoolvakanties worden nog steeds extra activiteiten en opvang georganiseerd voor dezelfde groep kinderen die normaal gesproken niet naar de BSO gaan maar daar wel zo veel baat bij hebben.
Victor Kings, pedagogisch professional BSO van Dak: “De pilot heeft laten zien hoe waardevol het is om kinderen extra kansen te geven. Het is jammer dat de subsidie nu is gestopt, juist voor zo’n mooi project als dit. We hopen dat er in de toekomst opnieuw ruimte komt voor dit soort initiatieven, want ieder kind verdient die kans. We blijven ons niet voor niks elke dag inzetten voor een gelijke kans op een goede start voor ieder kind.”

11.2 ℃























