ROTTERDAM - Doodlen, bijna iedereen doet het. Het zijn die kleine tekeningetjes die je gedachteloos op papier zet tijdens het bellen of in de les. Voor de één gewoon een krabbel, voor de ander een vorm van kunst. Om de hersenspinsels van studenten en andere creatievelingen wereldwijd een podium te geven organiseert Red Bull het wereldkampioenschap doodlen.

Studenten en andere creatievelingen uit 61 landen krijgen de kans om hun werk te exposeren, samen te werken met inspiratiebronnen en hun land te vertegenwoordigen op de World Final, 27 mei in Amsterdam. Op donderdag 23 maart wordt tijdens de National Final bij Roodkapje in Rotterdam bepaald wie Nederland mag vertegenwoordigen. Vanaf 19.00 staan de deuren open voor publiek om de doodles te bewonderen, om 21.30 maakt de jury de Nederlandse winnaar bekend.

De juryleden

Tijdens de National Final in Rotterdam worden 15 doodles tentoongesteld, geselecteerd uit honderden inzendingen. Deze doodles worden beoordeeld op creativiteit, artistieke vaardigheden en de positieve uitstraling van de doodle. De jury bestaat uit voormalig olympisch shorttrack atleet, tattoo artist en TikTok talent Dylan Hoogerwerf, multidisciplinair artiest, spreker en activist Sioe Jeng Tsao, creative director van het Rotterdamse straatkunstplatform Rewriters010 Daniel Claessens en Sem Kuipers, illustrator, designer en nationale winnaar van Red Bull Doodle Art in 2014.

Sem Kuipers over de kracht van doodlen
In 2014 vloog Sem Kuipers naar Zuid-Afrika om ons land te vertegenwoordigen op de World Final. Hij vertelt hierover: "Ik weet nog goed dat ik terugkwam uit Kaapstad en dat ik gelijk telefoontjes kreeg van mensen die geïnteresseerd waren in mijn skills. Zo kon ik aan de slag voor een bedrijf door live doodles te maken op festivals en evenementen en kwam ik ineens met mijn doodles op de tofste events! Voor mij is het echt een perfecte start geweest." Inmiddels werkt Sem als illustrator en designer voor gerenomeerde merken en is hij nog altijd aan het doodlen: "Voor mij betekent doodlen echt het even helemaal vrijlaten van de geest, mijn gedachten op een laag pitje zetten. Ik ben vaak bezig met projecten of ander werk en dan loop je wel eens vast. Dan ga ik even doodlen, kan ik in volledige vrijheid losgaan en juist uit dat loslaten haal ik weer inspiratie."

10 jaar doodle innovatie
De eerste editie van Red Bull Doodle Art begon in 2012 met het originele pen op papier concept. Tijdens de tweede editie in 2014 deden er wereldwijd 32.511 deelnemers mee en creëerden de finalisten hun doodles digitaal op het Adobe Ideas platform. In 2017 brachten de finalisten hun doodles tot leven via een virtual reality galerij met Google's Tilt Brush. Aangekomen in 2023 zullen de finalisten van dit jaar hun doodles omzetten in NFT's (non-fungible tokens) op de blockchain.

Aanmelden

Een pen, papier en een dosis creativiteit is alles wat je nodig hebt om deel te nemen aan Red Bull Doodle Art. Iedereen ouder dan 18 jaar kan zich nog t/m 13 maart aanmelden via www.redbulldoodleart.com.