DEN HAAG - Bij concerten in de Nieuwe Kerk en Amare speelt het Residentie Orkest in september werken van Haydn, Hartmann, Sjostakovitsj, Saint-Saëns, Wieniawski, Tsjaikovski, Gershwin, Mendelssohn en Florence Price. De dirigenten zijn Chloe Rooke, Andrew Grams en chef-dirigent Jun Märkl. De solisten zijn de topviolisten Maria Milstein, Karen Gomyo en – bij het Prinsjesdagconcert – de nieuwe artist in residence Bomsori Kim.


vr 12 sep, 20.15 uur, Nieuwe Kerk: TACHTIG JAAR LATER

Dit concert, tachtig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, staat in het teken van bezinning en verbinding. Sjostakovitsj Derde strijkkwartet, in een versie voor strijkorkest, is een aangrijpend eerbetoon aan alle oorlogsslachtoffers. Bij de première in Moskou kon de componist zijn tranen niet bedwingen. Karl Amadeus Hartmann zette in zijn Concerto funebre, geschreven aan de vooravond van de oorlog, zijn angst om in een krachtig protest tegen tirannie. Bij solist Maria Milstein klinkt de viool als een stem van verzet. Haydns Trauersymfonie sluit de avond olv dirigent Chloe Rooke af met de vraag hoe we verdergaan. Muziek die rouw en troost samenbrengt en uitnodigt stil te staan bij wat echt telt.

di 16 sep, 20.15 uur, Amare: PRINSJESDAGCONCERT MET BOMSORI KIM

De uitdagende, dramatische en lyrische Fantaisie brillante van Henryk Wieniawski is een favoriet onder violisten. Er is daarom geen betere introductie voor de nieuwe artist in residence, topvioliste Bomsori Kim. Zij laat haar technische expertise en gevoel voor drama horen, voor het eerst samen met de nieuwe chef-dirigent, Jun Märkl. Maar eerst herrijzen de doden voor een duivelse dans tijdens de Danse macabre van Saint-Saëns. Een heel andere dans is de romantische afsluiter bij het Prinsjesdagconcert: Het Zwanenmeer. Tsjaikovski’s briljante orkestratie schildert de emotie, de spanning en de magie van dit beroemde ballet.

zo 28 sep, 14.15 uur, Amare: AN AMERICAN DREAM

Nadat ze in de jaren dertig Amerika’s verstikkende zuiden was ontvlucht, componeerde de Afro-Amerikaanse Florence Price haar Derde symfonie tijdens de Harlem Renaissance in Chicago. In dit werk smelten Europese symfonische tradities samen met Afro-Amerikaanse invloeden: spirituals, blues, ritme. Een perfecte match voor de Amerikaanse dirigent Andrew Grams. De diepe, trotse klanken van Price staan tegenover een bijzonder melodisch geluid: het wereldberoemde Vioolconcert van Mendelssohn. Dit lyrische meesterwerk wordt uitgevoerd door violiste Karen Gomyo. Het concert opent met Gershwins energieke An American in Paris, waarin jazz en klassieke muziek elkaar ontmoeten in een bruisende ode aan de lichtstad.