DEN HAAG - In mei klinken bij Residentie Orkest Den Haag meesterwerken van onder anderen Brahms, Mozart, Bruckner en Beethoven. De dirigenten zijn Anja Bihlmaier en Michal Nesterowicz, de solisten zijn sopraan Katrien Baerts, bariton Raoul Steffani en de sterpianisten Yeol Eum Son en Arthur Jussen.


vr 5 mei, 20.30 uur, Amare: RO NOW met EIN DEUTSCHES REQUIEM

Chef-dirigent Anja Bihlmaier leidt Cappella Amsterdam en de solisten Katrien Baerts en Raoul Steffani door Ein deutsches Requiem, dat Johannes Brahms componeerde na de dood van zijn moeder. Hij liet het klassieke Latijnse gebed los en schreef op basis van Lutheraanse, Duitstalige versies een nieuwe dodenmis. Eén die niet de stervende naar de dood begeleidt, maar de achterblijvers steun biedt om door te gaan. Vergeving, acceptatie en rust. Juist daarin zat Gods onvoorwaardelijke liefde, volgens de componist.

Dit concert is onderdeel van de serie RO NOW. De dirigent geeft op deze sfeervolle avond zonder pauze een verhelderende intro bij de beste symfonische muziek, geïllustreerd met voorbeelden door het orkest. Na afloop staan de biertjes koud in de foyer, waar een DJ plaatjes draait.

vr 12 mei, 20.00 uur, Amare: BRAHMS 4

Met de Suite uit Jeths spraakmakende opera Ritratto presenteert het Residentie Orkest olv chef-dirigent Anja Bihlmaier weer werk van Nederlandse bodem. Daarnaast zijn op deze gevarieerde avond twee volmaakte klassiekers te horen. Artist in residence Yeol Eum Son soleert in het briljante en grootse Pianoconcert nr. 25 van Mozart, een van zijn laatste werken. Op het moment van verschijnen werd het omschreven als een van Mozarts ingewikkeldste werken. De avond sluit af met een mokerslag: de Vierde symfonie van Johannes Brahms, zijn magnum opus. Een overweldigend werk en een monument onder de symfonieën.

vr 26 mei, 20.00 uur, Amare: BRUCKNER & BEETHOVEN

Een eeuwenoud kunstwerk zo laten schitteren dat het fonkelnieuw wordt. Pianist Arthur Jussen zet zijn tanden in Beethovens heldere, lichte Vierde pianoconcert, een dialoog tussen piano en orkest. Na de première raakte het aanvankelijk in vergetelheid, maar dankzij Mendelssohn wordt het vandaag de dag nog opgevoerd. Het duurde lang voordat de perfectionistische Anton Bruckner tevreden was met zijn Vierde symfonie. Uiteindelijk werd het een van zijn geliefdste werken. De door Bruckner zelf bedachte bijnaam ‘Romantische’ hoor je in de beelden die hij oproept: ridders, paarden, een middeleeuwse stad en de ontwakende natuur. Sinds lange tijd speelt het Residentie Orkest dit grandioze werk weer, gedirigeerd door de dynamische Michal Nesterowicz.